שאלה שאני נשאל על ידי לקוחות פעמים רבות היא – מה מתבצע בטיפול חד שנתי? ומה מבדיל אותו מהמונח השגור והמקובל – "סטאפ".
השאלה הזו היא שאלה מתבקשת היות והעניין הוא לא עניין יומיומי אך הוא ללא ספק נושא שמעסיק רבים בתחום ושעליו מרחיבים את הדיבור בפורומים שונים העוסקים בנושא.

מניסיוני, אני יודע שאין דרך קלה להסביר עניין שהוא כל כך נישתי ולא ברור מאליו. אין אני טוען שהעניין הוא "מדע טילים" המובן למתי מעט, אך בהחלט ביצוע טיפול חד שנתי וסטאפ מקצועי לגיטרה הוא תהליך מורכב ומרובה פעולות שלא פשוט להסביר במילים וזה בדיוק מסוג הדברים שצריך לראות כדי להבין. לכן, במאמר שלפניכם אשתדל שכל אדם שירצה להרחיב את הבנתו בנושא יוכל לעשות כן ובמקביל יוכל להבין מהו טיב הטיפול והשירות אותו הוא יקבל בסדנה שלנו.

לא על הסטאפ לבדו...

בראשית הדברים, חשוב לי לתקן טעות הבנה קונספטואלית שהיא נפוצה מדי, אשר מייצרת המון קשיי הבנה והשגה בכל הקשור לתפיסה של טיפולים תקופתיים בגיטרות ובכלי מיתר בכלל.

פעמים רבות אנשים פונים אליי ומדברים איתי על ביצוע סטאפ בלבד, הדבר דומה לאדם שמבקש לבנות בניין מקומה עשירית ומעלה ללא קומות 1-9 וללא יסודות ולצפות שיצוף באוויר מעצמו.
למונח ולמצב הטכני שקרוי "סטאפ" אין חיים משל עצמו והוא לא יכול להתקיים ללא בסיס רחב של תחזוקה, פתרון בעיות והכנה טכנית של הפלטפורמה שקרויה "גיטרה" שעליה לבסוף ינוח ברוב הדר וכבוד – הסטאפ.

מהיום אמרו - "טיפול רחב היקף וסטאפ"

מטרת העל של הטיפול בגיטרה מלכתחילה היא לא אחרת מאשר שביעות הרצון שלכם וההנאה מהגיטרה ומאיכות חוויית הנגינה שהיא תספק. כיוון המכלולים וביצוע הפעולות הטכניות הן רק הדרכים והכלים להשגת המטרה העליונה והם לא המטרה עצמה.
במסגרת הפעולות אשר מבוצעות בטיפול אנו רוצים להביא את הגיטרה לאיכות טכנית כלכך גבוהה שבה הנגינה הופכת להיות חסרת מאמץ עד שאתם מרגישים שמטשטשים הגבולות בין החומר והרוח ואתם ממש יכולים "לעוף" על הקטע אותו אתם מנגנים ולהתחבר אליו עד הסוף.

מהסיבה הזו בדיוק, חשוב לנו כגוף מקצועי – לפתח ולהרחיב את עולם המושגים "הגיטריסטי" הישראלי ולהוסיף למילה הידועה והמוכרת "סטאפ" את המושג המקדים ומשלים מבית מדרשנו "טיפול רחב היקף"- ולכן, מהיום אמרו – "טיפול רחב היקף וסטאפ".

שני מונחים אלה חייבים ללכת יד-ביד ולבוא במארז של זוג, לא ניתן להפריד ביניהם וכל ניסיון כזה נידון מראש לכישלון ויפחית מאיכות התוצאה הסופית ומשביעות רצונכם.

התרומה של כל אחד מהאלמנטים המרכיבים את שביעות רצונכם מהטיפול בגיטרה נחלקת בפועל באופן הבא:

שביעות רצון

סטאפ

טיפול
רחב
היקף

שביעות רצון

סטאפ

 

מונח זה, עושה צדק כמעט היסטורי עם התהליכים המורכבים שמבוצעים כהכנה וכתנאי הכרחי לביצוע הסטאפ ולבסוף בכלל מאפשרים את עצם ביצועו וקיומו. זכותו של כל אדם להשקיע כרצונו בכלי הנגינה שלו אך חשוב שידע גם על מה הוא מוותר. ביצוע "סטאפ" ללא 80% שלב ההכנות המקדימות מוגדר במונחים שלנו כ-"החלפת מיתרים בסיסית" וחשוב שנקרא לילד בשמו.

רבותיי, האמת היא שבמידה ובוצעו כל ההכנות כראוי, תהליך הסטאפ מתאר לא פחות ולא יותר מאת עשרים דקות התהילה האחרונות של טיפול גדול הרבה יותר שאנו קוראים לו "טיפול רחב היקף" שיכול להימשך על פני פרקי זמן משתנים שיכולים לנוע בין שעה לעשר שעות הכנה. תלוי במידת מורכבות העבודה ובמצב הטכני ההתחלתי של הפלטפורמה הטכנית לה אנו קוראים גיטרה.

דבר נוסף ולא פחות חשוב שצריך לציין היא העובדה שאנו נוטים להתייחס לגיטרה כאל אובייקט אחד ואחיד, אך האמת היא שאל הגיטרה צריך להתייחס בלשון רבים היות והיא מערכת אם גדולה שמורכבת ממספר מערכות משנה שכל אחת בנפרד צריכה לתפקד ללא רבב בפני עצמה על מנת שתתרום את חלקה בצורה הטובה ביותר לאינטגרציה ולשילוב המערכות מהן מורכבת חוויית הנגינה הסופית.

לצורך הדוגמה, אנו יכולים לנגן בגיטרה נוחה ונעימה להפליא אך בו בזמן מערכת החשמל שלה מייצרת ניתוקים, רעשים ומיני תקלות שיכולות להוציא אותנו מדעתנו עד כדי כך שהדבר יפגום בחוויית הנגינה כולה ויהפוך אותה לבלתי נסבלת. ולכן, כל מערכת משנה מהמערכות שמרכיבות את הגיטרה – אלקטרוניקה, השריגים, תקינות הגשרים ותקינות החלל האקוסטי בכלים אקוסטיים צריכים לקבל את הטיפול והתחזוקה הנכונים כדי שיתמכו בצורה איכותית ונטולת תקלות בחוויית הנגינה.

ניתן לומר, שהחיבור הנכון והאינטראקציה התקינה בין מרכיבי ומערכות הגיטרה הם אשר הופכים אותה מסך חלקיה – גוף, צוואר ומיתרים, לכדי כלי נגינה שלם ומתפקד.

כעת אחרי שהבנו שהמונח סטאפ מייצג את השלב הסופי בלבד בתהליך שהוא הרבה יותר מורכב ורחב ויותר מכך, גם משתנה מגיטרה לגיטרה. נעבור להגדרה המילונית של סטאפ -

Setup - הגדרה מילונית

בהגדרה מילונית כללית, סטאפ (Setup) היא מילה באנגלית אשר מתארת את מצב הדברים ואת האופן בו מונחים/מסודרים/מכוונים אלמנטים שונים – כלומר, המשוואה שמגדירה את היחסים והמתחים בין גורמים משתנים, המשפיעים האחד על השני ביחד ולחוד ועל אופן תפקודה של מערכת אחת.

מנקודת המבט שלנו כגיטריסטים, הסטאפ הוא הגראנד פינאלה (אם תרצו) של טיפול רחב היקף במהלכו אומן הגיטרות מבצע סדרת כיוונים וכיולים של מכלולי הגיטרה השונים, כל אחד בפני עצמו, ובעיקר האחד ביחס לשני, ובכך מכייל את הגיטרה ומביאה למצב נגינה אופטימאלי לפי התחשבות בצרכיו של נגן מסוים.
התחשבות בצרכיו של נגן מסוים הוא משפט המפתח שמנחה אותי כאיש מקצוע לאורך כל התהליך. ישנם אינספור מצבי סטאפ אפשריים והדבר לא נמדד בהכרח במונחים אבסולוטיים "טוב < - > לא טוב", אלא, בהתאמת מצב הסטאפ הנכון לנגן ספציפי.

ארבעת המופלאים

ארבעת האלמנטים שאף טיפול בגיטרה לא יהיה שלם בלעדיהם

  1. Troubleshooting & Maintenance – סדרת תחזוקה, הכנות ופתרון בעיות טכניות שהן תנאי לביצוע סטאפ.
  2. Look & Feel – סדרת ניקיונות, חידוש ופוליש באמצעותה הגיטרה תובא למצב שבו היא תראה ותרגיש חדשה ונעימה.
  3. Play-ability – מצב טכני שבו הגיטרה תהא הכי נוחה וקלה לנגינה – לפי צרכיו של הנגן.
  4. Sound Quality – מצב טכני שבו הגיטרה תשמיע ותפיק את הצלילים באופן הכי חד, מדויק ואיכותי.

בסופו של התהליך, שיכול להתפרס על פני פרקי זמן משתנים ולאחר שארבעת האלמנטים הללו קיבלו טיפול ראוי ונכון – הגיטרה תגיע לרמת הביצועים המקסימאלית שלה והנגן יהיה שמח ושבע רצון.

הגיטרה בכלל וגיטרות חשמליות בפרט, הם כלים מתכווננים (Adjustable). כלומר, ניתן לכוון בהם גבהים, מרחקים וזוויות של הרכיבים השונים ובכך להשפיע על הגיאומטריה הכללית של הגיטרה וכפועל יוצא מכך על כל חווית הנגינה, הנוחות, ההתנהגות והצליל שלה.
חשוב לציין, כי ניתן לבצע טיפול רחב היקף וסטאפ לכל סוגי הגיטרות בפרט וכלי המיתר בכלל (חשמליות, בס, אקוסטיות, קלאסיות), אך קיימים הבדלים באופי ביצוע התהליך בין הסוגים השונים.
בהמשך המאמר, אתייחס לביצוע הטיפול בגיטרות חשמליות ו-גיטרות בס, כיוון שאילו, כאמור, הכלים שיש להם יותר מכלולים מתכווננים.
לביצוע טיפול סטאפ בגיטרות אקוסטיות וקלאסיות אקדיש מאמר נפרד.

 

אז איך למעשה מתבצע טיפול רחב היקף וסטאפ ?

ראשית עליי לשוחח עם הנגן ולהבין ממנו את סגנון נגינתו, רצונותיו, צרכיו והדברים שמציקים לו במהלך הנגינה בגיטרה שלו. מניסיוני, אני יודע כי לכל נגן יש "סוויט ספוט" משלו בכל הקשור לסטאפ בו נמצאת הגיטרה שלו ומה שיכול להתאים לנגן מסוים, יכול גם להיות בלתי מתקבל על הדעת אצל נגן אחר. לכן, בטרם אגש למלאכה, עליי לשוחח עם הנגן ולהבין ממנו איך הוא רוצה שהגיטרה שלו תשמע ותרגיש לאחר ביצוע הסטאפ.
ישנם נגנים שיש להם את הניסיון והשפה המקצועית להסביר לי בדיוק מה חסר או מציק להם ומה הם רוצים לקבל מתהליך הסטאפ, בעוד שישנם נגנים שלא ממש יודעים להסביר לי במילים מה מציק להם בחוויית הנגינה, אך ללא ספק משהו לא מסתדר להם עם הגיטרה שהם כל כך אוהבים. תפקידי הוא לשאול שאלות הכוונה ובכך להבין מה הם רוצים לקבל בסוף התהליך מולי ורק אז לצאת לדרך ולספק את דרישותיהם בדרכים ובטכניקות אותם למדתי ויישמתי במהלך השנים.

בכל מקרה, לפי ראות עיני, סטאפ של כלי מתכוונן הוא כחומר ביד היוצר ותמיד ניתן לשנות ולשפר את מערכת הפשרות של הסטאפ עד לשביעות רצונו המלאה של הלקוח. בדרך כלל זה קורה מהר, אך לעיתים ישנם מקרים בהם אני והלקוח יוצאים יחדיו למין מסע טכני משותף בו אנו למדים מהי הנקודה בה נוצר הקליק של הלקוח עם הגיטרה שלו ועם הסטאפ בו היא נמצאת. בסיומו של המסע, אני מתעד את המדדים ונקודות הציון של הסטאפ כגון: עוקם צוואר וגובה המיתרים באזורים שונים בגיטרה ובזכות זה בעתיד אני תמיד אדע לחזור על אותו הסטאפ באופן מדויק.

לאחר השלב בו שוחחתי עם הנגן והבנתי ממנו את צרכיו רצונותיו וצפיותיו, הגיטרה תעבור בדיקה טכנית מקיפה ובסופה תוגש ללקוח הערכת המחיר לביצוע הטיפול ורק לאחר אישורו הסופי אגש לביצוע המלאכה:

שלבי הבדיקה

  • בדיקה חיצונית כללית של הכלי
    תחילה, עוד לפני שמפרקים את המיתרים הישנים ורצים קדימה בביצוע הסטאפ,
    עליי לוודא שאין נזקים/בעיות/עיוותים/תקלות (סדקים, שברים, מעיכות, הדבקות שנפרדות) –
    שניתן לראותם בעין מיד.
  •  

  • בדיקת תפקוד של המכלולים השונים בכלי
    בשלב זה, אבחן את תפקודן התקין של מכלולי הגיטרה. בדיקה זו כוללת:

    1. בדיקת מערכת החשמל (תקינות הפיקאפים, מתגי מצבים, פוטנציומטרים, פלאג יציאה) –
      במהלך בדיקה זו, אוודא כי אין רעשים נלווים, זמזומים, בעיות הארקה ותפקוד מכאני תקין של הרכיבים.
    2.  

    3. בדיקת תפקוד ה-Truss Rod (מנגנון מתח צוואר)
      תפקידו של מכלול זה לספק התנגדות ואיזון למתח המיתרים ובכך, לאפשר לי לכוון את מידת עוקם הצוואר הרצויה.
      במצב אידיאלי כאשר תפקודו של ה-Truss Rod תקין, ניתן להגיע לשלוש נקודות ציון עיקריות; צוואר ישר לחלוטין, צוואר רפוי (Up Bow) וצוואר כפוף (Back Bow) וכל קשת האפשרויות שביניהם.
      בשלב זה אבדוק שהמכלול מסוגל להגיע לכל קשת המצבים, מבלי להגיע לקצה מהלך מוקדם מידי ובכך להגביל את אפשרות הכיול לביצוע סטאפ אידיאלי ותקין.
    4.  

    5. בדיקת תקינות גשר תחתון
      כידוע, בגשרים המתכווננים של חשמליות ובס קיימים ברגי כיוון, המאפשרים לנו
      לכייל את אוכפי הגשר לצורך כיוון האקשן (והספייסינג Spacing בחלק מהגשרים) והאוקטבות.
      בשלב זה, אבדוק שכל הברגים והגשר כולו מתפקדים ומתכווננים כראוי, אינם תקועים או חלודים או מגיעים לקצה מהלך מוקדם מידי.
      בנוסף, במידה ומדובר במכלול טרמולו / גשר צף, אוודא כי הגשר נע/צף באופן חלק בפתח בו הוא מותקן בגוף הגיטרה, וכמובן שלא אשכח לבדוק את שלמות העץ ופיני הציפה (Studs) עליהם הגשר מותקן.
    6.  

    7. בדיקת תקינות גשר עליון (נאט)
      אבדוק ואוודא, כי הנאט מותקן כראוי במקומו, כי אין בו סדקים / שברים, וכן את הריווח בין המיתרים (ספייסינג) ואת הגובה שמייצר כל חריץ (Slot) מעל הפרט הראשון.
      לאחר בדיקה זו, אדע האם הגשר מצריך החלפה, שיפוץ, הגבהה, הנמכה או כל שינוי אחר לטובת הסטאפ הכללי.
    8.  

    9. בדיקת מצב השריגים
      באופן טבעי, לשריגי הגיטרה יש נטייה להישחק עם הזמן באזורים בצוואר שבהם אנו נוטים לנגן יותר.
      השחיקה יוצרת חריצים וגומחות בשריגים עצמם, מה שיוצר הבדלים בגובה בין השריגים לאורך הצוואר.
      אנו, כנגנים, נשמע ונרגיש את חוסר הדיוקים הללו על ידי זמזומים, צלילים צורמים ותנועה לא חלקה במתיחה של המיתרים (Bending).
      דבר נוסף שאבדוק – עד כמה דייק היצרן בתהליך ההתקנה והעיבוד של השריגים בזמן ייצור הגיטרה, שהרי אין זה מובן מאליו שעבודת השריגים היא מדויקת.
      מניסיוני אציין, כי לעיתים קרובות אני מוצא עצמי מלטש ומדייק עבודות שריגים של גיטרות חדשות שנקנו זה עתה.
      רמת הדיוק של עבודת השריגים תהווה גורם משמעותי בהמשך בכל הנוגע לאיכות הצלילים וכיוון האקשן.
      עבודת שריגים מדויקת תאפשר לי לכוון אקשן אידיאלי (ולשביעות רצון הלקוח) ללא זמזומים ורעשי רקע בנגינה.

שלבי הביצוע

  1. שלב ראשון – Troubleshooting & Maintenance – תחזוקה ופתרון תקלות
    לאחר שעליתי על כל התקלות הקיימות בכלי ולאחר שהלקוח אישר את הערכת המחיר שהוגשה לו, אגש לטפל בהן.
    אדייק את עבודת השריגים, אטפל, אנקה, אסיר חלודה ואשמן את הגשר התחתון ואוכפיו,
    אתקן / אחליף רכיבי אלקטרוניקה מרעישים (פוטנציומטרים, פלאג יציאה, מתגים)
    ואשפר הלחמות במידת הצורך, אשמן / אגרז את האום של ה-Truss Rod לתפקודו החלק,
    אשפץ / אחליף את הנאט ובכלל אתייחס ואתקן כל דבר אשר מצריך טיפול או תיקון במכלולי הגיטרה.
  2.  

  3. שלב שני – Look & Feel – סדרת ניקיונות, חידוש ופוליש לגיטרה -
    לאחר השלב שבו עליתי ופתרתי את כל הבעיות הטכניות האפשריות, אעביר את הגיטרה סדרת ניקיונות, פוליש וחידוש.
    אנקה את הפרטבורד מהלכלוך והג'יפה שהצטברו בו, אבצע פוליש לשריגים עד שיבריקו כמו מראה, אבצע ניקיונות ופוליש לגוף הגיטרה ולצוואר עד שהכלי יהיה נקי, מבריק ומחודש.
    אתם מכירים את זה שלאחר שמכניסים את הרכב לשטיפה, אחרי הרבה זמן שהוא היה "סירחון", ופתאום נראה כי הרכב גם נוסע יותר טוב?!
    כך גם לשלב זה יש חשיבות שהיא הרבה מעבר לאסתטיקה וניקיון… התחושה והמגע הנעים והנקי של הגיטרה יתנו לכם זריקת מרץ למהלך הנגינה …
  4.  

  5. שלב שלישי – Setup & Play-ability – התקנת מיתרים וכיוון מכלולים -
    לאחר כל העבודה הקשה, ההכנות והמאמצים – הגעתי לשלב שבו אתקין מיתרים חדשים לפי הסוג, היצרן והעובי שהלקוח בחר ואתחיל בכיוון המכלולים – כל אחד בפני עצמו והאחד ביחס לשני.
    זהו השלב שבו הלכה למעשה מבוצע הסטאפ: לאחר התקנת המיתרים וכיוון הגיטרה, אכוון את ה-Truss Rod להשגת עוקם הצוואר הרצוי,
    לאחר מכן אכוון את הרדיוס ואת גובה המיתרים הכללי (אקשן) בגשר התחתון, ולבסוף – אכוון ואדייק את גובה כל אחד מהמיתרים שיושבים בחריצי הגשר העליון ביחס לשריג הראשון.
    אבצע בדיקת נגינה ואוודא שהגיטרה נעימה, נוחה ומוציאה צלילים נקיים בכל מיתר ומיתר ובכל שריג ושריג. אבצע כיוון לגובהי הפיקאפים להשגת אאוטפוט ובאלנס איכותי ונכון.
  6.  

  7. שלב רביעי – Sound Quality, Fine Tunings & Drive Test – איכות ודיוק הצלילים, כיוונים סופיים ומבחן דרכים -
    לאחר שלבים אלו, אני באופן אישי אוהב לתת לגיטרה ולכיוונים שביצעתי לנוח למשך לילה (בגיטרות בס – מינימום שני לילות), ורק למחרת לוודא שכל הכיוונים נשמרו ואם יש צורך לשפר ולכוון פעם נוספת. לבסוף לבסוף, לכוון את האוקטבות ואז את ציפת הגשר (גשר צף / Tremolo), במידה וקיים. לבסוף, אצא עם הגיטרה ל"מבחן דרכים", במהלכו אבחן את תפקודה של הגיטרה לאחר הטיפול, אנגן על הגיטרה גם בקלין וגם בדיסטורשן, תוך שאני מוודא שכל המכלולים עובדים בצורה תקינה וחלקה ובהרמוניה מושלמת.
    לאחר מבחן הדרכים שביצעתי, ואם הגיטרה עברה את הטסט שלי, הגיע השלב שבו אני יוצר קשר עם הלקוח ומזמין אותו לבוא אליי לבית המלאכה, על מנת שיוכל לנגן ולהרגיש את הגיטרה לאחר העבודה שביצעתי בעבורו. בהזדמנות זו, באם יהיה צורך, נבצע יחדיו שינויים וכיוונים סופיים, עד שהלקוח יהיה שבע רצון ויאמר כי כך הוא תמיד רצה שהגיטרה האהובה שלו תשמע, תתנהג ותרגיש.
    אין זה בהכרח סוף הרומן בינינו, וזה יהיה יותר ממקובל ונכון, אם לאחר שהלקוח אסף את הגיטרה וניגן בה בביתו במשך כמה ימים, הוא יגיע להשגות ולמסקנות נוספות באשר לתחושה של הסטאפ ונוחות הנגינה, ולשם כך יתאם איתי סדרה נוספת של כיוונים סופיים שיתבצעו על המקום ללא צורך להשאיר את הגיטרה זמן נוסף בסדנה שלי וללא עלות כספית נוספת.

אפילוג

טיפול רחב היקף וסטאפ מומלץ לבצע בין פעם לפעמיים בשנה, תלוי בקילומטרז' ובשעות הנגינה שעוברת הגיטרה או בכל פעם שנראה כי הגיטרה יצאה מכיול וחוויית הנגינה נפגמה ולא חזרה לעצמה, אפילו אם הותקנו בה מיתרים חדשים. כמו כן, במידה ותחליטו לשנות את הכיוון הכללי של הגיטרה – לדוגמא ל-D סטנדרט או לכל כיוון אלטרנטיבי אחר, או במקרה שבו תרצו להישאר בכיוון הסטנדרטי E, אך להחליף את עובי המיתרים – אזי ברוב המקרים (אך לא בכולם), אצטרך לכייל מחדש את הגיטרה בביצוע סטאפ למתחים החדשים המופעלים עליה.

חשוב לציין, כי בטיפול רחב היקף וסטאפ אני כאומן גיטרות לא רק מטפל בתקלות או בכיול הגיטרה, אלא גם דואג לשימור הקיים ולמניעה וטיפול בתקלות עתידיות כשהן עוד בחיתוליהן ובטרם הן מתפתחות, בכך אנו גם מאריכים את אורך חיי הגיטרה בכלל וגם חוסכים כסף רב על תיקונים מיותרים שניתן להימנע מהם בהמשך הדרך. מלבד סדרת הכיוונים, הגיטרה למעשה עוברת במהלך הסטאפ תהליך של השבחה ושדרוג דיוק הבניה ותפקוד המכלולים שלה, ועל ידי כך בסופו של דבר היא לא רק תצא מכוונת ומכוילת, אלא גם בהחלט גיטרה טובה יותר מכפי שהייתה לפני הטיפול.